Hoe ziet BLES de speelplaats?
Deze buitenruimte is een natuurrijke en klimaatrobuuste omgeving waar ruimte is voor biodiversiteit. We zetten in op ontharding, waterdoorlaatbaarheid en wateropvang/ hergebruik en creëren zo ruimte voor natuur door het planten van lokale planten. Daarnaast dragen we zorg voor de bodem en robuuste natuur
Via natuur creëren we verkoeling en schaduw om hittestress tegen te gaan en we zetten in op circulariteit door (her)gebruik van natuurlijke en duurzame materialen
BLES ziet de speelplaats als een gemeenschappelijke buitenruimte waar kinderen, jongeren en volwassenen met elkaar leren, leven en spelen.
- Zowel binnen de schooluren (curriculum en ontspanningsmomenten) als daarbuiten (naschoolse werking, vakantiewerking, buurtinitiatieven)
- Het is een plek voor ontmoeting met elkaar, de buurt en natuur
- Waar leren van, met en voor de omgeving centraal staat.
- Waar op een dynamische manier multifunctioneel gebruik van de ruimte voorop staat.
Invalshoek
BLES ziet educatie en participatie als belangrijke hefbomen om klimaatadaptieve schoolpleinen te ontwikkelen. We stimuleren leren in, van, met en voor de buitenruimte!
BLES ontwerpt met schoolteams (leerkrachten, ouders, leerlingen, beleid) het gebruik van de buitenruimte. Het verbeelden van het ruimtegebruik wordt getoetst aan het draagvlak in de school. Deze oefening levert dan weer heel wat principes op waar ontwerpers mee aan de slag kunnen en het zijn de bouwstenen voor een sterk verhaal m.b.t. ruimtegebruik en het leren, spelen en leven in de buitenruimte.
Met welke vragen kan je school bij BLES terecht?
BLES werkt projectmatig aan de vergroening van jouw schooldomein en dit voor buitengewoon, kleuter, lager en secundair onderwijs. Via een whole school approach gaan we met een team van experts zoals landschapsarchitecten jouw speelplaatsdossier van A tot Z mee opvolgen.
BLES ondersteunt scholen ook in de ontwikkeling van outdoor learning binnen het team.
Hoe ondersteunt BLES je school?
Via BLEScoaches wordt op maat en tempo van jouw school gewerkt aan de ontwikkeling van een speelplaatsontwerp. We werken samen met het lerarenteam, de leerlingen en landschapsontwerpers die de taal van het onderwijs spreken om tot een schetsontwerp te komen. Met dat sterke verhaal slagen we erin om subsidiedossiers in te dienen zodat we ook de financiering van jullie project rond kunnen krijgen. Intussen krijgt het lerarenteam training in buiten leren, spelen en leven om een straf speelplaatsverhaal te ontwikkelen!
Meer info & contact
Website